Η τέχνη διδάσκεται ή είναι έμφυτο ταλέντο;
Η τέχνη διδάσκεται, μεταδίδεται και καλλιεργείται. Η δημιουργικότητα και η φαντασία μπορεί να αποτελεί πολυτέλεια για τους μεγάλους αλλά πραγματικά είναι προνόμιο των μικρών. Τα παιδιά μας από τη στιγμή της γέννησης τους και κατά τη διάρκεια της παιδικής τους ηλικίας γίνονται καθημερινά συλλέκτες εικόνων και εμπειριών οι οποίες παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα τους.
Βεβαίως η αγάπη για τις τέχνες ξεκινά από μικρή ηλικία, όμως αυτό εξαρτάται από τη δυνατότητα του παιδιού και από τις ευκαιρίες που θα του δοθούν για να γνωρίσει τις διάφορες μορφές τέχνης, να τις δοκιμάσει και να τις καλλιεργήσει και εδώ ακριβώς προκύπτει η ευθύνη των γονιών. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να δείχνουν και αυτοί με το δικό τους τρόπο την εκτίμηση τους για τις τέχνες παροτρύνοντας τα παιδιά τους να ασχοληθούν με αυτές.
Αυτό θα έχει θετική επίδραση στην ευρύτητα της εκπαίδευσης της τέχνης γενικά όπως επίσης και στη διαμόρφωση του χαρακτήρα των παιδιών. Και τα δύο αυτά είναι σημαντικά και αλληλένδετα. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για σοβαρή και συστηματική εκπαίδευση στην τέχνη ξεκινώντας από τις πιο μικρές ηλικίες. Η ενασχόληση με την τέχνη μόνο ευεργετικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει. Από τα πιο σημαντικά είναι η έκφραση των συναισθημάτων και προβληματισμών των παιδιών και η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης τους μέσα από τις διάφορες δημιουργίες τους.
Πολλοί γονείς προβληματίζονται συχνά αν το παιδί τους έχει μια έμφυτη ευχέρεια ή όπως συχνά το αναφέρουμε το έμφυτο ταλέντο για να ασχοληθεί με την τέχνη. Αυτό δεν είναι καταλυτικός παράγοντας ούτε κανόνας, στην επιλογή ενασχόλησης με τις τέχνες. Η καλλιέργεια σε πολλές περιπτώσεις είναι περισσότερο σημαντική από το ταλέντο. Κάποια παιδιά έχουν λιγότερη ευχέρεια από άλλα, όμως επειδή καλλιέργησαν συστηματικά τις δεξιοτεχνίες και την τεχνική τους, πέτυχαν πολύ περισσότερα από άλλα που απλώς συντήρησαν το ταλέντο τους. Ας μην ξεχνάμε ότι στη σύγχρονη τέχνη, περισσότερη σημασία δίνεται στην αυθεντική και καινοτόμα ιδέα παρά στην ικανότητα ρεαλιστικής απεικόνισης μιας εικόνας.
Βεβαίως η αγάπη για τις τέχνες ξεκινά από μικρή ηλικία, όμως αυτό εξαρτάται από τη δυνατότητα του παιδιού και από τις ευκαιρίες που θα του δοθούν για να γνωρίσει τις διάφορες μορφές τέχνης, να τις δοκιμάσει και να τις καλλιεργήσει και εδώ ακριβώς προκύπτει η ευθύνη των γονιών. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να δείχνουν και αυτοί με το δικό τους τρόπο την εκτίμηση τους για τις τέχνες παροτρύνοντας τα παιδιά τους να ασχοληθούν με αυτές.
Αυτό θα έχει θετική επίδραση στην ευρύτητα της εκπαίδευσης της τέχνης γενικά όπως επίσης και στη διαμόρφωση του χαρακτήρα των παιδιών. Και τα δύο αυτά είναι σημαντικά και αλληλένδετα. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για σοβαρή και συστηματική εκπαίδευση στην τέχνη ξεκινώντας από τις πιο μικρές ηλικίες. Η ενασχόληση με την τέχνη μόνο ευεργετικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει. Από τα πιο σημαντικά είναι η έκφραση των συναισθημάτων και προβληματισμών των παιδιών και η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης τους μέσα από τις διάφορες δημιουργίες τους.
Πολλοί γονείς προβληματίζονται συχνά αν το παιδί τους έχει μια έμφυτη ευχέρεια ή όπως συχνά το αναφέρουμε το έμφυτο ταλέντο για να ασχοληθεί με την τέχνη. Αυτό δεν είναι καταλυτικός παράγοντας ούτε κανόνας, στην επιλογή ενασχόλησης με τις τέχνες. Η καλλιέργεια σε πολλές περιπτώσεις είναι περισσότερο σημαντική από το ταλέντο. Κάποια παιδιά έχουν λιγότερη ευχέρεια από άλλα, όμως επειδή καλλιέργησαν συστηματικά τις δεξιοτεχνίες και την τεχνική τους, πέτυχαν πολύ περισσότερα από άλλα που απλώς συντήρησαν το ταλέντο τους. Ας μην ξεχνάμε ότι στη σύγχρονη τέχνη, περισσότερη σημασία δίνεται στην αυθεντική και καινοτόμα ιδέα παρά στην ικανότητα ρεαλιστικής απεικόνισης μιας εικόνας.